Features Title Here. Consectetur adipisicing

Features Content Here. Sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Cara-cara orang melayu bersawah suatu ketika dahulu.

Friday, January 18, 2013



Orang melayu sejak zaman dahulu begitu sinonim dengan bercucuk-tanam. Manakala orang cina pula dengan bidang perniagaan dan perlombongan serta orang india kebanyakannya bekerja di estet-estet dan ladang-ladang seperti ladang getah (Hevea brasiliensis) dan kelapa sawit (Elaeis guineensis  berasal dari Afrika barat dan Elaeis oleifera berasal dari Amerika). Dasar kolonialisme yang dilakukan British di Malaysia ialah satu dasar untuk mengeksploitasi rakyat dan sumber daya sesuatu bangsa demi kepentingan Negara induk iaitu British. Pembahagian tugas kerja ini telah bermula sejak era pemerintahan british bermula pada tahun 1874 lagi yang mengasing-asingkan tugasan harian kaum-kaum yang terdapat di Tanah Melayu. Majoriti kaum yang terdapat di Tanah Melayu sejak dahulu adalah kaum melayu, cina dan india. Tetapi, kaum melayulah yang mempelopori bidang pertanian di Tanah Melayu.
            Nasi merupakan makanan ruji bagi penduduk di Malaysia. Jadi, penanaman padi (Oryza sativa) begitu giat dijalankan di Malaysia sejak berkurun lamanya. Penanaman padi turut mengalami revolusi sejajar dengan kepesatan pembangunan negara. Dahulu, para petani bercucuk-tanam secara tradisional tanpa menggunakan bantuan mesin atau jentera. Mereka lebih banyak memanipulasikan sumber alam sekitar seperti menggunakan tenaga kerbau untuk membajak tanah bendang atau sawah. Mereka mencipta sendiri alatan bagi tujuan bercucuk tanam. Sebagai contoh, kuku kambing yang diperbuat daripada besi dan pemegangnya daripada kayu digunakan untuk menanam padi di petak-petak sawah. Kini, penggunaan jentera digunakan secara berleluasa bermula dari membajak tanah, meracun, membaja sehinggalah kepada kerja-kerja menuai dilakukan. Tokoh agung Melayu seperti Zainal Abidin Ahmad atau Za’ba pernah mengusahakan tanaman padi dan beberapa jenis tanaman lain ketika beliau masih kecil dan seringkali membantu ayahnya menanam padi.
Biji benih padi biasanya diperoleh daripada hasil tanaman padi pada musim terdahulu. Lalu biji-biji benih itu akan disemai di sebuah petak sawah khas yang telah dikhususkan bagi tujuan penyemaian. Proses semaian ini mengambil tempoh selama empat puluh hari sebelum dipindahkan ke petak bendang. Hal ini kerana varieti padi pada waktu dahulu adalah daripada jenis yang lambat membesar berbanding dengan varieti padi kini yang cepat membesar dan para petani mampu untuk menanam padi sebanyak tiga musim setahun berbanding semusim sahaja setahun mahupun dua tahun. Tapak semaian di bajak menggunakan tenggala iaitu sejenis alat yang diperbuat daripada kayu dan besi dan ditarik menggunakan tenaga lembu atau kerbau. Tapak semaian hendaklah dibajak sebanyak dua kali sehingga tanah itu menjadi rata dan berlumpur. Kemudian air dimasukkan kedalam tapak semaian dan dibiarkan bertakung selama satu minggu dan selepas itu air dibuang atau dibuka ke tempat lain. Apabila air di tapak semaian itu kering, tanah diratakan dengan menggunakan bahan yang berat seperti kayu bulat atau batang pisang yang dinamakan “pembadai” ditarik dengan penyisir kecil (sisir kapar). Keadaan tanah yang lembut akan memudahkan kerja-kerja mencabut semai. Setelah itu, barulah ditaburkan benih padi.
Apabila urusan menabur benih padi di petak semaian selesai, barulah para petani akan mengerjakan tanah bendang yang luas terbentang itu. Mereka membajak atau menenggala, mensisir tanah menggunakan sisir kapar untuk menyediakan medium tanah yang sesuai bagi pertumbuhan pokok padi. Lalu air dialirkan masuk ke dalam petak bendang, dibiarkan bertakung sehingga tanah atau rumput yang dileraikan tadi menjadi masam dan tanah juga menjadi lembut. Pada ketika ini, semaian benih padi tadi sudah berumur lebih kurang dua puluh lima hari. Setelah itu, air dibuka dan sawah dibajak atau ditenggala untuk kali yang kedua.
Anak padi (semai) yang sudah cukup umur (tempoh) akan dicabut dan dijadikan “cap” atau “unti” (ketul). Biasanya kerja-kerja ini dilakukan oleh kaum wanita secara berderau (gotong-royong). Semai-semai yang telah siap dijadikan ketul akan dipindah (angkut) ke petak-petak sawah oleh kaum lelaki dengan menggunakan pengandar atau salang yang diperbuat daripada buluh atau ditarik menggunakan palung (sampan kecil). Ketul-ketul semai akan diatur di petak-petak sawah bagi memudahkan kerja-kerja menanam padi dijalankan. Sebelum proses menanam di dalam petak sawah dilakukan, anak-anak pokok itu akan direndam semalaman di dalam sebuah perigi yang dibuat khas yang mengandungi larutan baja gunung. Baja gunung ialah sejenis baja tahi kelawar yang diperolehi dari gua. Baja gunung ini digunakan untuk membantu pokok menghasilkan akar sebelum dipindahkan ke dalam petak sawah.
Cara penanaman padi dijalankan dengan empat atau lima jalur yang dipanggil “tekap”. Kerja-kerja menanam padi ini dijalankan dengan menggunakan tangan atau kuku kambing. Setelah habis semua petak sawah dipenuhi dengan anak pokok, kerja-kerja penjagaan sawah dilakukan. Kerja-kerja ini meliputi membaja, merumput, menyulam (menggantikan anak padi yang mati), penjagaan air dan serangan penyakit padi, tikus dan burung. Kerja-kerja ini dijalankan berterusan sehingga padi masak. “Orang-orang” atau “selayut” akan dipacak di tepi-tepi sawah bertujuan untuk menakutkan binatang separti tikus dan burung daripada memusnahkan padi yang telah masak. Apabila semua padi telah masak, musim ini dinamakan musim menuai. Dalam masyarakat petani tradisional, musim ini dikenali juga sebagai musim mengerat atau mengiau. Musim ini biasanya jatuh pada musim kemarau. Bagi mendapatkan hasil padi, beberapa kaedah tradisi telah digunakan seperti mengetam, mengiau dan mengerat. Kaedah ini merupakan satu proses untuk mendapatkan buah padi.
Buah-buah padi yang masak akan memberat dan menyebabkan pokok padi membengkok seolah-olah menunduk. Dari itu muncullah pepatah melayu yang berbunyi
Ikut resmi padi, semakin berisi semakin tunduk, jangan ikut resmi lalang, semakin tegak tiada berisi”.
Pepatah melayu itu bermaksud hendaklah kita merendah diri walaupun kita berilmu dan berpangkat, janganlah kita menyombong diri.
Biasanya, semangat padi akan dicari dan diambil dahulu sebelum kerja-kerja menuai dilakukan. Semangat padi diambil dan diperolehi daripada padi sulung atau padi pertama yang dituai. Secara amnya petani akan menuai sejumlah padi yang terpilih berdasarkan sifatnya yang istimewa yakni rumpun padi yang mempunyai sarang labah-labah pada tiga penjuru ataupun rumpun padi yang terdapat ular lidi di atasnya. Padi ini dikira padat dengan semangat. Bacaan jampi diadakan sempena padi ini dituai. Salah satu contoh bagi bacaan jampi ini berbunyi demikian:

Ni, bapa (ibu atau emak), mari nak beritahu, dua(tiga atau esok) hari lagi bapa nak datang ambil bawa balik ke rumah, jangan terkejut tergempar apa-apa.”

Daripada bacaan jampi di atas, jelasnya semangat padi itu dilayan dengan penuh hormat lagi sayang. Seterusnya padi ini akan dibawa balik ke rumah dengan berpayung. Apabila padi ini telah sampai ke rumah tuan punya sawah ia akan disambut oleh tuan punya sawah dengan penuh hormat. Selepas itu padi ini simpan dalam bekas yang khas . Pantang menuai selama tiga hari diadakan selepas upacara ini dan kerja menuai mula dilakukan selepas genap tiga hari ini.
Upacara ini dilakuakan sesuai dengan perangai semangat padi yang mudah tersinggung. Bagi menjaga semangat padi, upacara ini dilakukan dengan penuh takzim sebagaimana ia dibawa dengan berpayung dan “dijaga”dalam bekas yang dikhaskan untuknya. Bekas tersebut akan digantung atau diletakkan di penjuru dalam rumah padi yang dipanggil “jelapang”.
Penghasilan beras secara tradisional dijalankan dengan menggunakan lesung hindik (lesung kaki), pengisar dan penampi padi. Beras yang telah siap ditumbuk atau dihasilkan melalui proses penghasilan beras tradisi kemudiannya ditampi dengan menggunakan sejenis alat penampi yang dikenali sebagai “nyiru telor buaya” yang diperbuat daripada buluh untuk mengasingkan antah, sekam dan dedak beras bagi menghasilkan beras bersih.
Makanan istimewa daripada beras baru ini ialah emping. Padi beras pulut dituai sewaktu padi masih lagi muda dan kehijauan. Kemudian padi itu direndam selama tiga malam bersama-sama dengan kulit lalu digoreng. Kemudian padi tersebut ditumbuk dan ditampi untuk mengasingkan sekam. Emping istimewa tersedia dan sedap sekali jika dihidangkan bersama nisan cair iaitu air gula pokok tai (Borassus fiabellifera).
Di negeri Sabah, Hari Kaamatan diraikan setiap tahun selepas aktiviti menuai dijalankan. Pesta Kaamatan atau Pesta Menuai ini disambut oleh kaum Kadazans  Dusuns sebagai meraikan tuaian yang baik, tetapi Pesta Kaamatan juga disambut oleh semua kaum lain di Sabah. Pesta Kaamatan biasanya disambut sepanjang bulan Mei. Kemuncak perayaan Kaamatan adalah peraduan ratu cantik, tarian tradisi, dan upacara kemuncak yang dijalankan oleh Bobohizan "ketua pendita" Pesta Kaamatan bagi kaum Kadazan juga dikenali sebagai 'Tadau Ka'amatan'. Kaum Kadazan percaya kepada makhluk halus dan mereka mempercayai terdapat lima jenis makhluk halus yang dikenali sebagai Kinoingan, Ketua makluk halus dan Pencipta , Rusad semangat semua benda hidup kecuali manusia,  Koududuvo semangat manusia, Tombivo semangat orang yang telah meninggal, dan Rogon semangat jahat.
Menurut kepercayaan orang Kadazan, semangat padi merupakan sebahagian daripada Kinoingan  yang juga dikenali sebagai Bambaazon, yang disembah sebagai pencipta dan amat berkuasa sumber kepada kehidupan dan kewujupan. Semangat padi Bambaazon amat dimuliakan pada pokok padi, beras, dan nasi. Ramai yang mempercayai bahawa "Tanpa padi, tiada kehidupan."
Ketika pesta Kaamatan, penduduk Sabah mengenakan pakaian tradisi mereka dan bersuka-ria sepanjang hari. Minuman tapai "arak beras" dihidangkan sebagai minuman istimewa Pesta Kaamatan. Penduduk Sabah akan menyapa sesama mereka dengan ucapan 'Kopivosian Tadau Ka'amatan' atau 'Selamat Hari Menuai'. Pesta Kaamatan ini telah diluluskan oleh Majlis Undangan Kerajaan Koloni sebagai Cuti Umum sejak tahun 1960 lagi. Beliau yang bertanggungjawab untuk mengusulkan agar Pesta Kaamatan ini diisytiharkan sebagai Cuti Umum ialah Allahyaraham YAB Tun Haji Mohamad Fuad Stephens, SMN, PSM. SPDK, PNBS, bekas Ketua Menteri Sabah yang pertama.

2 comments:

Wow! said...

Interesting facts. Thank you.

Little Lamb said...

Useful info.. Thank you

Post a Comment